وکیل تصرف عدوانی در اصفهان: مشاوره تخصصی مسائل تملک و اموال و تعریف آن

وکیل تصرف عدوانی در اصفهان: دعاوی تصرف زمانی مطرح می شود. که، حقی که منبا و اساس دعوا است از تصرفات قبلی شاکی باشد. به این معنی که شاکی عملا مال یا حق مد نظر را در اختیار دارد به این بحث دعوای تصرف گفته می شود. و در این ارتباط اینکه شاکی حقیقتا در دعوا صاحب حق باشد یا نباشد مد نظر قرار داده نمی شود.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

تصرف عدوانی و مجازات آن

وکیل تصرف عدوانی در اصفهان می گوید. در اصل مقنن به متصرف قبلی مال غیر قابل انتقال که ملک به زور از تصرف او بیرون شده اجازه داده است. که بی نیاز به علت و سند مالکیت طرح دعوا کند.

حتی در صورتی که فردی که به زور تصرف را انجام داده است علت و اسنادی بر مالکیت خود داشته باشد. پس مقنن بیرون کردن ملک ها از تصرف متصرفین را قدغن کرده است و از تصرف و متصرف پشتیبانی می نماید.

تصرف عدوانی

به زبان وکیل تصرف عدوانی اصفهان دعاوی تصرف یعنی در صورتی که فردی مالی یا حقی را در اختیار داشته باشه. و در عمل آن را تصرف نماید، مقنن به این تصرف عملی شخص اهمیت می دهد. این مورد که فرد حقیقتا آن حق را دارد یا ندارد دقت نمی کند. و همین که فردی مال یا حقی را در تصرف داشته باشد قانون از آن پشتیبانی می کند.

بنابراین در صورتی که فردی یک مال غیرمنقول را تصرف کند . به طور مثال مستاجر باشد یا به طور مجانی در ملک دیگری سکونت داشته باشد یا صاحب ملک باشد و ساکن ملک و … به این مورد تصرف گویند و تصرف او طی 1 سال سابقه تصرف به حساب می آید .

اگر فردی این ملک را به زور و جبر از اختیار متصرف سابق بیرون کند کار او غیر قانونی است. و مقنن آن را قدغن کرده است و متصرف اسبق این امکان را دارد. که از فردی که ملک را به زور تصرف کرده شکایت کند.

انواع دعاوی تصرف

قانون آیین دادری مدنی دعوی تصرف را سه شکل مطرح کرده است :

1.دعوای تصرف عدوانی

2.دعوای مزاحمت

3.دعوای ممانعت از حق

تصرف عدوانی یعنی چه ؟

در صورتی که فردی با جبر و بدون راضی بودن و خشنودی صاحب یا مستاجر ، زمین یا ملک آن را تصرف کند. به این کار او تصرف عدوانی می گویند. به این معنی که تصرف عدوانی زمانی است. که فردی به زور و تجاوز ، دارایی و ملک مورد تصرف شخص دیگری را از چنگ او در بیاورد. تصرف عدوانی بر اساس قانون به دو شکل تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی تقسیم می گردد.

خواندن این مقاله  تعریف چک مسافرتی و چک روز؟ انواع چک حقوقی و کیفری کدامند؟

شرح حقوقی تصرف عدوانی و دعاوی تصرف چیست؟

ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی :«دعوای تصرف عدوانی به معنی شکایت متصرف اسبق بر این مبنا که دیگری بی خشنودی و پذیرش وی مال غیرمنقول را از تصرف او بیرون کرده و بازگشت تصرف خود را نسبت به آن ملک درخواست می کند.»

دعوای تصرف عدوانی وقتی مطرح می شود که:

– بحث مشاجرات مال غیر قابل انتقال باشد مانند زمین ،خانه ،مغازه و…

– شاکی مدعی تصرف قبلی در مال غیر منقول ذکر شده است :(به این معنی که شاکی ادعا دارد ملک ذکر شده مدت ها در تصرف او بوده و مدعی تصرف فعلی مدعو از راه جبر و زور باشد .(شاکی مدعی است ملکی را که مدت ها در تصرف او بوده است مدعو به اجبار از اختیار او در آورده است )

– مدعو منکر می شود.(مدعو تمامی ادعا های شاکی را منکر می شود و می گوید تصرفات خودش است).

تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی کیفری به معنی بیرون کردن مال غیر منقول بی خشنودی و پذیرش مالک یا اجازه از صاحب آن توسط فرد دیگر با آگاهی به بحث و از سر عمد است. جرم تصرف عدوانی از دسته جرم های بر اموال و مالکیت است که بحث آن مال غیر قابل انتقال متعلق به دیگری است. مقنن در ماده 690 قانون مجازات اسلامی جرم تصرف عدوانی را پیش بینی کرده و می گوید اگر عناصر سه-گانه جرم جمع شوند  انجام دهنده به جزای یک ماه تا یکسال زندان محکوم می گردد.

دعوای تصرف عدوانی را از راه حقوقی یا کیفری  مطرح کنیم ؟

1.در صورتی که شاکی حقوقی باشیم احتیاج به احراز مالکیت و اسناد و دلایل مالکیت خود نداریم و تنها این مورد که ملکی را که دست کم یک سال در اختیار داشتیم از تصرف ما بیرون کرده باشند کفایت می کند تا طرح دعوای حقوقی انجام شود.

2.علت ها و اسناد و مدارک خود را مشاهده می کنیم.در صورتی که علت مالکیت مانند سند مالکیت داشته باشیم بهتر است دعوای کیفری مطرح نماییم چرا که وجود سند مالکیت در مراجع کیفری مورد عنایت قرار می گیرد اما در حقوقی به سند دقتی نمی شود و تنها تصرف قبلی شاکی در صورتی که اثبات شود کفایت می کند.

3.در بیشتر اوقات شاکی تنها قصد دارد به ملک خود دست یابد و تنها در پی جریمه و آثار مالی و اجرت المثل ایام تصرف و… است و به دنبال مجازات خوانده از راه کیفری مانند حبس نیست.

خواندن این مقاله  پولشویی چیست و چه مجازاتی دارد؟

4.به طور معمول فرآیند دادرسی حقوقی زمان بر تر از کیفری است.

5.با وجود علت مالکیت و اسناد مالکیت طرح دعوای کیفری آسان  تر است.

6.مشاجرات در ارتباط به مال غیر منقول دشواری ها و اهمیت زیادی دارد و مقنن دقت بسیاری به این بحث داشته است و….

مشاوره با وکیل تصرف عدوانی در اصفهان انتخاب راه مناسب جهت طرح دعوی را آسان تر می کند و پیروی شما را در پرونده پیش رو ضمانت می کند.

جزای جرم تصرف عدوانی

ماده 690 قانون مجازات اسلامي هر شخصی که برای هر نوع تصرف عدواني يا ايجاد مزاحمت يا ممانعت از حق در موارد ذکر شده اقدام  کند به جزای 1 ماه تا يكسال حبس محكوم مي گردد و دادگاه مکلف  به بر طرف کردن تصرف عدوانی يا رفع مزاحمت يا ممانعت از حق کرده است.

دعوای تصرف عدوانی از دسته مشاجرات غیرمالی است که شاکی باید مبلغ  ثبت دعاوی غیرمالی را بر مبنای تعرفه معین شده که هر ساله از طرف قوه قضائیه مشخص می شود باطل کند.

تصرف عدوانی در ملک مشاع

مال مشاع دارایی است که بیشتر از یک نفر در جزء جزء آن ملک صاحب باشند ، بی آن که سهم هر کدام در آن مال جدا شده باشد. حال این سوال پیش میاد که زمانی که مرتکب هم در این مال، مالک است آیا باز هم جرمی رخ می دهد ؟

این جرم در اموال مشاع هم امکان رخ دارد. چرا که همه مال مشاع برای یک نفر نیست و تصرف در این مال حتی از سمت یکی از شریکان بی اجازه بقیه صاحبان تصرف در مال سایرین است.

به این خاطر که شرط تعلق داشتن مال به دیگری موجود است. از سمت دیگر از نظر عنصرمعنوی زمانی که شریک مال مشاع با سوء نیت این کار را انجام می دهد، نظم عمومی جامعه را هم دچار اختلال می کند

و به این خاطر  که هدف حقوق کیفری حفظ حقوق و آزادی های فردی و نظم عمومی است. می توانیم بگوییم که این کار این شریک سبب ورود خسارت  به شریک دیگر و حقوق وی است. پس می توان گفت این جرم در اموال مشاع هم محقق می گردد.

تصرف عدوانی و مجازات آن
تصرف عدوانی و مجازات آن

امتیازات داشتن وکیل در دعاوی تصرف عدوانی

1.تصرف عدوانی ، مشاجرات در ارتباط به اموال غیرمنقول است که به خاطر ارزش و اهمیت مال غیر منقول در دسته مشاجرات دشوار و حساس قرار می گیرد .

2.با دقت به شباهت دعاوی تصرف معین کردن اینکه مشاجره مطرح مربوط به مال غیر منقول تصرف عدوانی است یا ممانعت یا مزاحمت و مالکیت و.. دشوار می باشد.

خواندن این مقاله  تصرفات مادی در ملک مشاع: حدود تصرفات شریک در مال مشاع

3.اهمیت شناسایی دعاوی تصرف به خاطر راه و طریقه مطرح کردن دعوا است.  اگر که به طور صحیح این شناسایی انجام نشود امکان دارد دعوا با قرار رد و منع رو به رو گردد.

3.در مطرح کردن دعاوی تصرف اصولا با دقت به دلایل موجود تصمیم می گیریم که دعوای حقوقی طرح کنیم یا کیفری ؟ این مورد نیاز به حضور وکیل درپرونده را مشخص می کند.

مشاوره حقوقی در مورد تصرف عدوانی: تضمین حقوق مالکان و مالکیت

4.اگر که دعوا از همان اول به شکل درست مطرح نشود عواقب منفی بسیاری را  به دنبال دارد که حضور وکیل مانع این امر خواهد شد برای مثال نمونه ماده 163 آیین دادرسی مدنی معین کرده است فردی که در خصوص مالکیت یا اصل حق ارتفاق و انتفاع اقامه دعوا کرده باشد قادر نیست نسبت به تصرف عدوانی و ممانعت از حق طرح دعوا کند.

5.با دقت ضمانت های گوناگونی که در مواد قانونی و همین طور مجازات و مسئولیت های پیش بینی در قانون احتیاج است که فرد کارشناس و کاردان اقدام نماید تا شاکی به همه حقوق خود دست یابد.

6.در کل در پرونده هایی که بحث مال غیرمنقول است. ارزش مال غیرمنقول بسیار مهم است که ممکن است. شاکی با یک اقدام غلط مبلغ از دست بدهد با اینکه در اصل صاحب حق بوده باشد.

7.در دعاوی تصرف عدوانی بعضی نهاد های حقوقی مثل ورود ثالث و …امکان دارد و این موارد فرجه های قانونی مخصوص خود را دارد که اگر وکیل حاضر نباشد به خاطر نداشتن آگاهی افراد از این موارد امکان دارد حقشان ضایع شود . چرا که پس از گذشت موعد و فرجه قانونی بعضی موارد قانونی اجرا نمی شوند .

8.در دعاوی در ارتباط به اموال غیر منقول به طور مثال تصرف عدوانی و سرقفلی و.. با وجود کثرت قوانین و فرآیند دادرسی و فرجه ها و موعدهای گوناگون برای جلوگیری از تضییع حق حضور و مشاوره و اقدام وکیل تصرف عدوانی بسیار مهم است.

بهترین وکیل طرح دعاوی تصرف عدوانی در اصفهان

موسسه حقوقی در اصفهان ، با مدیریت حامد امیری وکیل تصرف عدوانی در اصفهان پیشگام در رسیدگی به دعاوی کیفری ، وکالت انواع دعاوی کیفری وحقوقی از جمله دعاوی تصرف عدوانی را می پذیرد. برای استفاده از خدمات ما و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، می توانید از طریق تماس با وکیل آنلاین در اصفهان و یا مراجعه ی حضوری اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *